Methodeanalyse Naut
Voorafgaand aan het ontwerpen van de lessenseries hebben wij een methodeanalyse uitgevoerd op de natuur & techniek methode Naut.
Opbouw en inhoud
De methode Naut is opgebouwd via de thematische concentrische methode. Er worden 25 lessen in een jaar gegeven. Deze 25 lessen zijn verdeeld over 5 thema's. De methode begint in groep 5 met het behandelen van de eerste 5 thema's, daarna worden in groep 6 en de overige 5 thema's besproken en in groep 7 en 8 worden alle thema's. De leerlingen maken in groep 5 en 6 kennis met de verschillende thema's en gaan vervolgens in groep 7 en 8 dieper op de stof in. De makers van de methode hebben na elk thema ruimte vrij gelaten voor eigen inbreng van de docenten.
Didactiek
In de methode Naut wordt vooral gebruik gemaakt van een overdragende didactiek. De leerlingen lezen verschillende teksten in het lesboek en beantwoorden daarna vragen over de tekst in het werkboek. Het antwoord op de vraag is vrijwel altijd letterlijk in de tekst terug te vinden, waardoor de leerlingen meer aan het oefenen zijn met begrijpend lezen dan met natuur en techniek. De lessen zijn meer gespits op brains-on dan op hands-on.
Het aanvullend materiaal van deze methode bestaat uit bakkaarten. Deze kaarten bevatten verschillende opdrachten, zoals het onderzoeken van verschillende natuurkundige verschijnselen, het maken van constructies en tekenen van gebouwen. In de bakkaarten is meer gebruik gemaakt van hands-on dan van brains-on. Ook is de onderzoend en ontwerpend leren didactiek in de bakkaarten terug te zien. Deze bakkaarten worden echter alleen ingezet als extra materiaal voor snelle leerlingen.
Hoewel er in de methode nog enige aspecten terug zijn te zien van OOL-didactiek, is er helemaal geen omgevingsonderwijs terug te vinden. De methode geeft de leerkracht na elk thema een paar lessen om zelf in te vullen. Het is dus wel mogelijk om als leerkracht in te spelen op de omgeving. Zo kunnen er verschillende uitstapjes worden georganiseerd naast het reguliere programma.
Differentiatie
In de methode wordt gedifferentieerd op tempo, niveau en leerstijl. De differentiatie in tempo wordt vooral gerealiseerd in de vorm van extra opdrachten. Zo kunnen de leerlingen die snel klaar zijn twee extra opdrachten uit het boek maken. Daarna gaan deze leerlingen aan de slag met de bakkaarten. De methode houdt ook rekening met de verschillen in taalniveau. In de handleiding is een speciaal katern toegevoegd over het geven van de lessen aan taal zwakkere leerlingen. Per hoofdstuk worden er een aantal tips gegeven om de opdrachten makkelijker of duidelijker te maken. In het aanvullend materiaal wordt gedifferentieerd in de verschillende leerstijlen van Howard Gardner.
Integratie
Naut is de natuur & techniek methode van Malmberg. Malmberg heeft ook een methode voor Aardrijkskunde en Geschiedenid. Elke vak heeft een hoofdpersoon die de leerlingen meeneemt in de leerstof. De hoofdpersonen van de verschillende vakken ontmoeten elkaar in de lesboeken. Alleen deze ontmoeting zorgt voor een klein beetje integratie van de vakken. De opdrachten op de bakkaarten zorgen voor meer vakintegratie door bijvoorbeeld verschillende vaardigheden te combineren.
Vormgeving
De methode heeft voor elke leerling een lesboek en een werkboek. De boeken zijn aantrekkelijk vormgegeven met veel plaatjes en tekeningen. De boeken bevatten grote lappen tekst in plaats van kleine stukjes tekst met een plaatje. Er zullen een aantal leerlingen worden afgeschrikt door het enorme leeswerk. De bakkaarten bevatten veel minder tekst dan het werkboek en hebben ook meer variatie in soorten opdrachten.
Conclusie
De makers van de methode hebben goed nagedacht wat betreft de opbouw van de stof. De onderwerpen die worden behandeld, sluiten goed aan bij de leerlijn natuur en techniek. De boeken zijn aantrekkelijk voor de leerlingen, omdat het veel plaatjes en tekeningen bevat. Om de leerlingen nog beter aan te spreken, kan de tekst worden aangepast. Het is vooral belangrijk dat de stukken tekst korter worden, maar toch alle informatie bevatten. Om dit te realiseren zullen er ondersteunende plaatjes of tekeningen bij de tekst moeten worden gevoegd. Qua didaktiek kan er ook een aanpassingen worden gemaakt. De leerlingen hebben niet alleen feitelijke kennis nodig, maar zullen ook bepaalde vaardigheden moeten aanleren en attitudes ontwikkelen. Door OOL- diactiek toe te passen in de lessen kunnen vaardigheden en attitudes worden ontwikkeld. De OOL-didactiek geeft lessen waarin onderzoek wordt gedaan of wordt ontworpen structuur. Door de fasen in het model te doorlopen zullen kinderen niet alleen leren onderzoeken en ontwerpen, maar ook hun creativiteit ontwikkelt, het problemenoplossend vermogen verhoogt en ze leren redeneren en presenteren. De OOL-didactiek maakt leerlingen enthousiaster over de leerstof en zorgt dat nieuwe kennis beter beklijft. Het omgevingsonderwijs kan goed worden ingepast ik de OOL-didactiek. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld onderzoekjes doen rondom de school. De methode heeft een goed begin gemaakt met het aanvullend materiaal. De opdrachten die op de bakkaarten staan bevatten aspecten van de OOL-didactiek en maken gebruik van meervoudige intellegenties. Dit soort opdrachten hoort niet alleen thuis in het aanvullend materiaal voor snelle leerlingen, maar ook in het reguliere programma. Kortom, om in de natuur en techniek lessen alle kennis, vaardigheden en attitudes aan bod te laten komen is het van belang OOL-didactiek in het reguliere programma toe te passen. Hierdoor zullen de leerlingen enthousiaster zijn, kennis beter onthouden en gebruik maken van de omgeving. Het inkorten van de teksten zal ook een grote invloed hebben op het leren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb