Les 2: Voertuigen 

 

Lesdoelen: 

  • De leerlingen kunnen de verschillende voertuigen benoemen en beschrijven.

 

Materialen: 

  • Papier, kleurpotloden en stiften

 

De tweede les begint met het activeren van de kennis. De leerlingen vatten kort samen wat de vorige les is gedaan. Deze les gaan de leerlingen aan de slag met de gegevens uit het onderzoek. 

 

Verdieping: De leerlingen gaan met elkaar in gesprek over de verschillende voertuigen. De leerlingen ordenen de voertuigen met behulp van het zoemrondje, zodat er steeds nieuwe tweetallen worden gevormd. Het eerste rondje laat je de leerlingen voertuigen indelen naar eigen gestelde criteria. Het tweede en derde rondje doen de leerlingen dit nog een keer in een nieuw tweetal en moeten ze andere criteria gebruiken. Na de drie zoemrondje worden de resultaten besproken. De leerlingen noemen de verschillende criteria die zij hebben bedacht en delen ook de voertuigen in. Het is de bedoeling dat de leerlingen zelf op de criteria materiaal, vorm en kleur zijn gekomen. Zo niet dan moet je zelf deze criteria suggereren.

 

Na het bespreken van de criteria en het indelen van de voertuigen gaan de leerlingen in tweetallen aan de slag met het beschrijven van voertuigen. Nummer 1 neemt een voertuig in zijn hoofd. Het voertuig moet heel gedetailleerd in het hoofd zijn. De leerlingen kunnen denken aan de indelingscriteria, maar ook aan het onderzoek. Dus het voertuig heeft een bepaalde vorm of het voertuig is vaak voorgekomen tijdens het onderzoek. Nummer twee heeft een papier, kleurpotloden en stiften. Nummer 1 beschrijft het voertuig heel gedetailleerd dat in zijn hoofd zit. Nummer 2 tekent het voertuig zo goed mogelijk. Na het tekenen gaan je alle groepjes klassikaal langs en vraagt hoe het is gegaan. Aan de hand van de resultaten geef je de leerlingen nog een aantal tips en dan ruilen de taken om en gaan de nummers 1 tekenen.

 

Differentiatie: In deze les wordt er gedifferentieerd op interesse. De leerlingen kunnen kiezen uit verschillende verkeersvoorzieningen en zullen er dus één kiezen die hen aanspreekt.