Les 1: Het verkeer, de verkeersvoorzieningen en tramhalte onderzoeken. 

 

Lesdoelen: 

  • De leerlingen bekijken het verkeer, de verkeersvoorzieningen en de tramhalte.
  • De leerlingen tellen de hoeveelheid voertuigen die langs komen.

 

Materialen: 

  • Werkblad Verkeersvoorzieningen
  • Werkblad Verkeer
  • Extra begeleiders
  • Film: https://www.youtube.com/watch?v=c3UpD45WiOc

 

Confrontatiefase + aanrommelfase: Je laat de leerlingen het youtube filmpje zien over Jasper. Jasper is op weg naar school en neemt zijn eigen zebrapad mee. Nadat de leerlingen het filmpje hebben gezien, vraag je of de leerlingen zelf ook wel zo'n zebrapad mee zouden willen nemen en waar ze deze dan zouden willen uitrollen. Je geeft een aantal leerlingen de beurt en laat ze hier iets over vertelllen. Na de inleideing ga je verder met het uitleggen van het onderzoek. 

 

Opzet onderzoek: In de eerste les gaan de leerlingen naar buiten. De leerlingen worden in 6 groepjes verdeeld en krijgen elk een begeleider. De begeleider kan een ouder zijn of een leerling uit groep 8. De leerlingen krijgen instuctie over het onderzoek. Het onderzoek bestaat uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel is het bekijken en turven van de verschillende verkeersvoorzieningen op en om het plein. Het tweede onderdeel is het bekijken van het tramhokje en de trams. De leerlingen kunnen het hokje natekenen of opvallende aspecten opschrijven. Het derde onderdeel is het bekijken van de verschillende voertuigen op de Haarlemmerweg. De leerlingen noteren en turven de verschillende voertuigen die ze zien op het werkblad Verkeer. Er wordt een taakverdeling gemaakt over wie wat waar gaat doen. 

 

Onderzoek: Tijdens het onderzoek wordt er nadruk gelegd op het ‘ervaren’. De leerlingen lopen in groepjes naar het Van Limburg Stirum Plein. Onderweg bekijken ze de verschillende verkeersvoorzieningen en noteren en turven deze op het werkblad Verkeersvoorzieningen. Bij het plein aangekomen zijn er drie onderdelen. Wanneer alle onderdelen zijn geweest lopen de leerlingen via het Nassauplein terug naar school. Ze letten nog steeds goed op de verkeersvoorzieningen en verschillende voertuigen en noteren deze.

 

Communiceren + presenteren: Op school aangekomen worden de gevonden resultaten besproken in de klas. De leerlingen vertellen welke verkeersvoorzieningen en voertuigen ze hebben gezien, hoe vaak en andere opvallende aspecten.

 

Verdiepen: Na het bespreken van de verkeersvoorzieningen en de voertuigen zoom je in op de tramhalte en de trams. Je vertelt de leerlingen dat je het liefst een heel groot onderzoek had gedaan die de hele dag en nacht duurde, maar dat dit niet kon. Je vraagt de leerlingen wat ze hebben gezien in hun eigen onderzoekje en wat ze hadden kunnen zien als ze er de hele dag hadden gestaan. Je stuurt de leerlingen naar het regelmatig aankomen en vertrekken van de tram. Een ander aspect waar de leerlingen op moeten komen, is dat op een bepaalde tijd meer trams komen, bijvoorbeeld s’ morgens vroeg als mensen naar het werk gaan dan s’ avonds laat.

 

Differentiatie: In deze les wordt er gedifferentieerd op interesses, rollen (vaardigheden) en niveau. Tijdens het onderzoek worden de rollen van de leerlingen verdeeld. De begeleider bespreekt samen met de leerlingen wie wat wilt doen. Zo kunnen de leerlingen kiezen uit een taak die hen leuk lijkt. Verder is het van groot belang dat de groepjes zorgvuldig worden samengesteld. Het is tijdens deze lessenserie aan te raden om groepjes te maken met goede en zwakkere leerlingen, zodat ze elkaar kunnen helpen.