Les 2: Categoriseren weggebruikers 

 

Lesdoelen:

  • De leerlingen kunnen het verkeer te categoriseren.
  • De leerlingen weten het verschil tussen dag, nacht, middag, ochtend, avond.

  

Verdieping: In de tweede les gaan de leerlingen verder met de gegevens van het onderzoek. De leerlingen hebben per groepje het werkblad Verkeer ingevuld over de weggebruikers en de verschillende voertuigen. De leerlingen maken een binnen- en buitenkring, waarbij de leerlingen van groep 1 in de binnen kring zitten en de leerlingen van groep 2 in de buitenkring zitten. Na elk rondje schuiven de leerlingen van groep 2 één plekje op. De les start met het bedenken en maken van categorieën. De leerlingen bedenken in een tweetal in welke categorieën de weggebruikers opgedeeld kunnen worden. Na twee rondjes bespreken in tweetallen worden de categorieën klassikaal besproken en gemaakt. Deze zullen op het bord worden geschreven. Na het maken van de categorieën bespreken de leerlingen met elkaar hoe ze de weggebruikers zullen indelen. Na twee rondjes overleggen worden de weggebruikers klassikaal besproken en ingedeeld.  

 

Na het indelen van de weggebruikers vertel je de leerlingen dat je eigenlijk nog meer onderzoek wilde doen. Niet alleen in de middag wordt de weg gebruikt, maar ook op andere tijdstippen. Je vraagt de leerlingen hoe het verkeer er in de morgen, middag, avond en nacht uitziet. Bij elk dagdeel vraag je wat kenmerkend is voor die tijd. Is er bijvoorbeeld  meer of minder verkeer, zijn er andere weggebruikers, zie je iets anders aan de voertuigen of weggebruikers? Na het klassikaal bespreken, laat je de kinderen weer in de binnen- en buitenkring zitten. De leerlingen gaan met elkaar overleggen waarom er nou op bepaalde tijdstippen meer en minder verkeer is. Na twee rondjes bespreek je de resultaten klassikaal en laat je de leerlingen dag, nacht, ochtend avond en middag definiëren.

 

Differentiatie: In deze les wordt er gedifferentieerd op niveau. Door de leerlingen van groep 1 in de binnenkring te zetten en de leerlingen van groep 2 in de buitenkring te plaatsen, zal er altijd een tweetal ontstaan met een jonger en een ouder kind.